Bieber Fever? Niet bij het noodlijdende BlackBerry. Dat wees zanger Justin Bieber af als boegbeeld, omdat ze dachten dat zijn bekendheid wel over zou waaien.

Je kan veel zeggen over Justin Bieber, de Canadese tienersensatie die de afgelopen twaalf maanden lichtelijk van het padje is geraakt. Zo zou hij aan de drugs zijn, komt hij geregeld te laat voor optredens, kunnen zijn bodyguards de handjes niet thuishouden en choqueerde hij met een opmerking over het Joodse meisje Anne Frank.

Maar ondanks dat is de 19-jarige Canadees nog steeds immens populair onder tieners. Kijk alleen al naar zijn Twitter-account, dat ruim 47 miljoen volgers heeft.

Je zou verwachten dat een bedrijf als BlackBerry, dat de laatste jaren niet bepaald lekker draait, meteen de kans zou aangrijpen om met Bieber in zee te gaan. Zeker omdat zowel Bieber als BlackBerry Canadees zijn.

Bieber? Nah, die jongen is een hype

Toch wees BlackBerry hem af, blijkt uit een interview dat Bloomberg Businessweek met Vincent Washington had, die tussen 2001 en 2011 bij de telefoonmaker werkte.

Bieber stapte naar BlackBerry toe met een aanbod, vertelt Washington. "Hij zei: 'Geef me 200 duizend dollar en 20 apparaten, dan vertegenwoordig ik jullie merk'."

Washington ging naar de afdeling marketing en legde het voorstel op tafel. Maar daar kreeg hij nul op het rekest. "Ze gooiden ons in feite de kamer uit. Ze zeiden: 'Deze jongen is een hype. Hij houdt het niet lang vol'." Washington riep dat Bieber het misschien langer vol zou houden dan BlackBerry. Daarop werd hij uitgelachen.

Wanneer Bieber BlackBerry benaderde, doet Washington niet uit de doeken. Naar alle waarschijnlijkheid is dat gebeurd tussen 2008 en 2011. De tienerster brak vijf jaar geleden door, toen het de Canadese telefoonmaker nog voor de wind ging. Maart 2011 zat BlackBerry op z'n top en wist het bijna 15 miljoen telefoons te verkopen in het kwartaal. Daarna ging het rap minder.

Wel een ander boegbeeld: Alicia Keys

In januari van dit jaar vond BlackBerry een in hun ogen geschikt boegbeeld. Zangeres Alicia Keys werd toen benoemd tot creatief directeur. De winnares van veertien Grammy-awards moest het bedrijf beter op de kaart zetten.

Dat lijkt tot nu toe niet gelukt. Het gaat zelfs zo slecht bij de Canadese smartphonemaker dat het zichzelf in september in de etalage zette. Maar na een zoektocht van drie maanden kon BlackBerry geen geschikte koper vinden.

Het is onwaarschijnlijk dat BlackBerry met Bieber als boegbeeld concurrenten als Samsung en Apple wel voor had kunnen blijven. Daarvoor heeft het concern de afgelopen jaren teveel steken laten vallen op smartphonegebied. Maar door Bieber af te slaan hebben de Canadezen wel een enorme goede PR-mogelijkheid laten lopen.

Lees ook

Jochie scoort met anti-Justin Bieber-app

Waarom Spotify zangeres Adele afwees

Afgelaste show Lady Gaga valt niet onder terreurdekking

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl